Detta är information från Däckpartner i samarbete med Goodyear

”Du ska inte köra med slitna sommardäck – det är nummer ett”

Det är dags att välkomna sommaren.
Och hur gör man det bäst om inte med att byta till sommardäck på bilen.
Men det finns en hel del som man måste tänka på när det kommer till skiftet – och vi ställde ”gummigubben” Jörgen Nilsson på Däckpartner/Skåde Däck i Eslöv mot väggen.
Häng med!

Vilka sommardäck passar bilen? Skriv in regnr och få svar direkt!

Det är nu dags för att kränga av vintersulorna på bilen och rusta för snöfria vägar.

Den senaste tiden har dock många däck- och bilverkstäder fått avbokningar från kunder som på grund av Corona inte hinner eller vågar byta däck på bilen.
Totalt ska 4,8 miljoner bilister skifta däck under våren och det är med det i åtanken som Transportstyrelsen i år har gett alla bilister dispens för användningen av dubbdäck. Dispensen gäller ytterligare två veckor – alltså är det lagligt att köra på vinterdäck fram till sista april i år, mot 15 april som är normalt.

Men hur ska man tänka med sommardäcken egentligen? Räcker mina slitna sommarhjul eller är det dags för nya? Kan jag spara tusenlappar genom att handla på nätet, eller ska jag satsa på att få rätt däck för just min körstil?

Började på skolloven

Frågorna är många och en som ska hjälpa till att svara på dem är Jörgen Nilsson i Eslöv. Han har arbetat i däckbranschen sedan 1978 och är en av sju däckspecialister på Däckpartner/Skåne Däck i Eslöv.

– Jag började att byta däck på mina skollov redan 1978. Sedan 1988 har jag varit anställd som ”gummigubbe”, förklarar Jörgen som bytt många tusen däck i sina dagar.

Precis som på många andra Däckpartnerverkstäder runt om i landet är det högtryck just nu.

– Ja, eller det börjar närma sig i alla fall. När det är som mest byter vi däck på 50-70 bilar per dag hos oss. Men rekordet är 120 bilar på en dag, skrattar Jörgen.

Vad är viktigt att tänka på när det är dags att köpa nya sommardäck?
– Först gäller det att bestämma sig för vad man vill ha ut av däcken. Tänka efter före vad man ska använda bilen till, hur man kör och hur många mil man tänker sig att köra. Satsa på ett däck som passar bäst för just dig och där hjälper vi på Däckpartner/Skåne Däck gärna till att hitta rätt däck.

Men varför ska man vända sig till en Däckpartnerverkstad för att köpa nya sommardäck?
– Vi är välutbildade gummigubbar som kan däck och service. Däckpartner har också en bred portfölj med olika däcktillverkare – från premium till budget – och vi kan erbjuda däck för alla tänkbara önskemål. Vi lyssnar alltid på vad kunden vill och behöver, och kommer tillsammans med kunden fram till vad som passar bäst.

Som du säger har ni ett brett register, men ett av däcken som ni rekommenderar i år är nyheten Goodyear EfficientGrip Performance 2. Hur stor efterfrågan är det på däcket?
– Det är ju en nyhet i år så vi har ingen direkt erfarenhet av däcket ännu. Men vi har tagit emot ganska många beställningar av Goodyears nya däck.

– Goodyear är en av våra premiumleverantörer och det nya däcket har absolut sin plats på marknaden. Goodyear har bra teknologi och placerar sig alltid bra på tester och liknande. Generellt gör företaget mycket bra produkter. Våra kunder efterfrågar mycket premiumdäck och vi har många återkommande kunder som är mycket nöjda Goodyearkunder.

Men vad tror du om däcket – Goodyear EfficientGrip Performance 2?
– Jag är övertygad om att det är ett jättebra däck. Föregångaren – EfficientGrip Performance – var ett jättebra däck som toppade alla möjliga oberoende tester. Och många kunder som köpte det däcket av oss kommer säkert komma tillbaka och vilja ha uppföljaren. Föregångaren visade sig vara ett komfortabelt sommardäck med bra grepp och dessutom var de väldigt tysta. Den information vi fått om uppföljaren visar att de är minst lika eller bättre när det gäller komfort och ljudnivån, och de har till och med förbättrat körsträckan med 50 procent vilket är strålande. Jag tror att det kommer att bli en av sommarens storsäljare.

Hur ska man tänka när det gäller våtgreppet på sommardäcken? Är det stor skillnad mellan riktigt bra och riktigt dåligt våtgrepp på olika däck och märker en vanlig bilist någon skillnad?
– Det är viktigt att tänka på bra egenskaper när det kommer till grepp på våta underlag när man ska köpa nya sommardäck. Och det kan vara stor skillnad mellan olika däck. Det kan vara svårt att förstå hur stor skillnad det kan vara mellan två olika däck, men skulle gemene man få prova mellan olika däck så skulle de märka skillnad, det lovar jag. Men det är ju en svår tjänst att införa – att låta kunder prova det. Därför kan det vara bra att kika på egenskaperna för däcket vid våtgrepp och lyssna på oss som arbetar med däck hela tiden och är specialister.

– Man kan generellt säga att skillnaden från ett klass A-däck och ett däck i sämsta klassen – klass F – är omkring 18 meter för en vanlig bilist om man bromsar från 80 km/h. Så visst märks det en stor skillnad.

På Internet brukar det komma upp erbjudande om billiga däck, hur ska man tänka när det gäller sådana erbjudanden?
 – För det första ska man tänka på att det handlar nästan alltid om lösa däck, och till det priset måste man räkna in montering, balansering och liknande för att få dem på bilen. När det sedan gäller kunder som endast tittar på priset så är min erfarenhet att det inte alltid är samma produkt som man får som man tror att man köper. Det kan handla om olika generationer av däck eller till och med andra typer av däck. Hur som helst måste man vara väldigt påläst som konsument om man tänker sig handla däck på Internet. Det är väldigt många märkningar man måste hålla koll på och sedan gäller det att man tittar att däcket verkligen är gjort för nordiska förhållanden.

– Jag har varit med om kunder som köpt däck på nätet och fokuserat på att köpa ett visst märke. De har trott att de beställt ett speciellt sorts däck, men sedan fått något helt annat. Hos oss på Däckpartner köper man ju inte bara däcken – det kommer med erfarenhet och rekommendationer av oss som är utbildade och kunniga inom däck. Och vi hjälper alltid kunderna efter deras egna specifika behov.

Kolla: Vilka sommardäck ska du välja i vår?

Hur ska man tänka när det gäller lufttrycket i däcken?
– Jag tycker att man absolut kan lita på biltillverkarens rekommendationer när det gäller trycket så länge man håller sig till orginaldimensionerna.

– Det handlar om mängden luft som du ska ha däcken som avgör vilket däcktryck du har. Kommer du in till oss på Däckpartner så har vi listor för alla tänkbara dimensioner och alla biltillverkare, och vi hjälper gärna till med det. Sedan ska man veta att mätarna när man fyller på luft på mackar sällan stämmer riktigt och därför brukar vi hälsa bilister att de är välkomna till oss så hjälper vi gärna till med att pumpa däcken så att det blir rätt lufttryck.

– Det är ju också viktigt att själv kolla däcktrycket med jämna mellanrum.

Just det, bland det viktigaste efter däckköpet är att kontrollera lufttrycket. Varför är det så viktigt och hur ofta ska man kolla det?
– Du ska kolla lufttrycket ofta, gärna en gång i månaden och tänk då på att däcken ska vara kalla när trycket kontrolleras. Bra att göra som regel att alltid kolla däcktrycket innan det är dags för en långresa eller semester också. Med rätt lufttryck kan däcket arbeta maximalt i form av säkerhet och rullmotstånd. Med rätt tryck sparar man dessutom pengar eftersom slitaget blir mindre och bränsleförbrukningen bättre.

Är det så enkelt att dyra däck är bra och billiga däck är dåliga?
– Det stämmer inte riktigt, man kan inte säga att det är hela sanningen. Det beror mycket på vad du som bilist vill ha ut av däcken. Men det är klart, generellt sätt brukar man få vad man betalar för.

Om jag kör med slitna däck, ska jag ha de mest slitna däcken fram eller bak?
– Alltid de bästa däcken, de minst slitna, bak. Och det är oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Men man ska ju inte köra med slitna däck – det är nummer ett.

Okej, men när är det dags att köpa nya däck, hur slitna kan de gamla vara?
– Enligt lag så är gränsen att det måste finnas minst 1,6 mm spår kvar på däcken. Men vi på Däckpartner rekommenderar byte när det är 3 mm eller mindre kvar på däcken, men det är upp till kunden. Det handlar ju om säkerheten och vattenplaningsegenskaperna som försämras när däckdjupet är mindre än 3 mm. Nya däck kan vara din bästa livförsäkring.

Hur viktigt är det att hålla koll på EU-märkningen på sommardäcken?
– Sedan 2012 har alla däck som säljs i Europa en EU-märkning. Generellt har bilister väldigt lite koll på märkningen, men det är viktigt att se till att däcken har en märkning. Många däck som säljs på Internet har inte märkningen, det finns en anledning och en trygghet i märkningen.

Senaste åren har det blivit vanligt med miljövänliga och bränsleeffektiva däck, men hur stor skillnad är det på förbrukningen mellan olika däck?
– Där brukar jag vara försiktig när kunder frågar om hur mycket mindre just deras bil drar ifall de köper ett specifikt däck. Det beror ju på mycket mer än så. Men man kan vara säker på att om man jämför ett klass A-däck med ett klass E-däck så är det skillnad. Märkningen utgår från optimala förhållanden, men det beror på allt från lufttryck, vilken körstil bilisten har, körsträckan och hur vägen ser ut.

Lågprofildäck gör att bilen kanske ser lite häftigare ut, men vad betyder egentligen lågprofildäcken för komforten?
– Många gånger försämras komforten avsevärt med lågprofilvarianter. Du får högre ljudnivå i kupén och oftast är de däcken dessutom bredare än originaldäck vilket innebär att bilen rullar tyngre och drar mer bränsle. Du får dessutom sämre fjädring, och möjligheterna att dämpa ojämnheter i vägbanan minskar. Men det finns även fördelar med lågprofildäck såsom styrrespons, greppet på torrt väglag och så vidare.

Det finns också de som väljer att köpa så kallade ”året-runt-däck” för att minska däckkostnaden. Men är de däcken lika bra på sommaren som sommardäcken?
– Sådana däck är en kompromiss som inte är bra på vintern eller på sommaren. På sommaren rullar de tyngre och bilen drar mer bränsle och sliter mer på miljön. På vintern har de sedan betydligt sämre egenskaper än ett vinterdäck. Det är heller inte bra för plånboken att köpa ”året-runt-däck”, bland annat så slits däcken mer på sommaren så hur man än räknar blir det aldrig billigare med den varianten. Det är klart att man ska köra på ett vinterdäck på vintern och ett sommardäck på sommaren – både för plånbok, miljön och din egen säkerhets skull.

Kolla direkt – här finns en verkstad nära din bostad